bord

De 10 checks tegen pesten / lagerhoren zien en doen

  1. Tijdens de speeltijd kan je altijd een juf of meester aanspreken als ik een probleem heb.
  2. In de klas maken we tijd om te spreken over gevoelens.
  3. Als er gepest wordt, zoekt de juf of meester mee naar een oplossing.
  4. Ik leer op school hoe ik ruzies of conflicten kan aanpakken.
  5. Ik weet bij wie ik moet aankloppen op school wanneer ik me slecht voel of gepest word.
  6. Mijn ouders weten welke leerkracht ze kunnen aanspreken wanneer ik te maken krijg met pesterijen.
  7. Ik leer hoe we via computer, tablet of gsm op een goede manier met elkaar kunnen omgaan.
  8. Onze school maakt duidelijk ( via posters, slogans,…) dat pesten niet kan en dat we samen instaan voor een goede sfeer op school.
  9. De speelplaats is plezant. Ik kan altijd iets doen wat ik leuk vind. Ook als ik rustig wil spelen of lezen.
  10. Als ik zorg draag voor een ander of iets goed doe, dan krijg ik in onze school aan compliment van mijn juf of meester.

De 10 checks tegen pesten / kleuterhoren zien en doen

  1. Als iemand me pijn doet dan zeg ik het aan de juf of de meester.
  2. In de klas maken we tijd om te spreken over blij, bang, boos, verdrietig.
  3. Ruzie maken is niet fijn. Kindjes moeten vriendjes zijn
  4. Als er ruzie is, zoekt de juf of meester mee naar een oplossing.
  5. Durf altijd aan mama, papa, juf of meester zeggen als er iets is.
  6. Ik trek geen mutsen of sjaals af van andere kinderen.
  7. Mama en papa weten dat ze met de juf of meester mogen praten als ik verdrietig ben.
  8. Onze school maakt duidelijk ( via posters, slogans,…) dat pesten niet kan en dat we samen instaan voor een goede sfeer op school.
  9. De speelplaats is plezant. Ik kan altijd iets doen wat ik leuk vind. Ook als ik rustig wil spelen of lezen.
  10. Als ik lief ben voor een ander of iets goed doe, dan krijg ik in onze school een compliment van mijn juf of meester.